Kirsti Lonka aamun avajaisluennossa


Huh, ehdimmepäs juuri ja juuri ITK -päivien avajaisluentoon, jossa olikin jo tupa täynnä ihmisiä. Avajaisluennoista seurasin Anne Vähäpassin ja Kirsti Lonkan esityksiä, joista Annen esitystä en tänne uskalla kommentoida, kun ei sitä myöskään videolle saanut taltioida.

Kirsti Lonkan esitys puolestaan oli rautaa, aiheenaan “tulevaisuuden visio oppimisesta”.

124144725 4a91805707 m Kirsti Lonka aamun avajaisluennossa

Kirsti aloitti harmittelemalla, että nojautumalla omiin opetuksiinsa ja vanhoihin malleihinsa, on vaikea muuttua ja hyväksyä uusia tapoja osaksi omaa maailmaansa. Hän kysyy yleisöltä kysymyksen:

Mikä on radikaalein muutos, joka on tapahtunut oppimisen ja opettamisen käytännöissä viimeisen kymmenen vuoden aikana?

Vaikka oppiminen hänen mukaansa tapahtuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, hänellä ei silti ole aikaa ottaa kysymykseen vastauksia yleisöltä icon wink Kirsti Lonka aamun avajaisluennossa Minua tosin kiinnostaisi, mikä on oma vastauksesi hänen kysymykseensä?

Omasta mielestäni mitään radikaalia ei ole tapahtunut. Suurin osa kehityksestä on iteratiivista ja disruptiiviset innovaatiot ovat kyllä nostaneet päätään, mutta mikään niistä ei ole merkittävästi hetkauttanut teollisen tuotantologiikan kautena kehitettyjen opetuksen ja oppimisen malleja. Hän itse toteaakin, että hyvin tieteellisesti todistetut mallit eivät ole levinneet yhtään mihinkään: esimerkiksi vain 10% on kokeillut koulussa 80-luvulla kehitettyä prosessikirjoittamista. Kukkaislasten ongelmalähtöistä oppimistakin on yritetty työntää 60-luvulta asti.

Monilla on edelleen vallitseva käsitys, että “muisti on kuin skanneri”. Nykytutkimuksen perusteella muisti toimii pikemminkin kuin tehdas. Tärkeää on mitä siellä on ennestään.
Uuden oppimista haittaavat tunteet, jotka aiheuttavat ärtymystä, kun ihminen kohtaa asioita, jotka eivät sovi olemassa oleviin malleihin. Ihmiset katsovat asioita erilaisten lasien läpi.

Kirsti korostaa, että omien sisäisten mallien jatkuva arviointi on kaikkein tärkein taito.

Hän ottaa esiin oppimisen perinteisen mallin, jossa oppiminen on yksilöllinen prosessi ja opetuksen tulos. Hän käyttää vertaiskuvana bulimiaoppimista, ensin ahmitaan paljon informaatiota ja sitten se oksennetaan tenttipaperille. Itselleni tuli mieleen filosofi Pekka Himasen käyttämä termi kertakäyttöoppiminen: Einstein menee kokeeseen, kirjoittaa e=mc^2, opettaja korjaa paperin vallitsevan käsityksen mukaan ja antaa paperin takaisin Einsteinille, jonka jälkeen paperi lentää saman tien roskikseen.

Uudet vertaiskuvat olivat vastaavia, mitä kuulin n. kuukausi sitten Kai Hakkaraisen jollakin luennolla. Keskeisenä ajatukse on, että oppiminen ei ole vain tiedonhankintaa, vaan myös esim. kasvamista tiettyyn oppimiskulttuuriin. Ei ole pelkästään yksilöllistä älykkyyttä vaan myös sosiaalisesti hajautettua älykkyyttä. Tässä yhteydessä mainittiin myös älylliset proteesit, eli ulkoiset ajattelun työkalut, joille oma älykkyys voidaan hajauttaa. Tästä esimerkkinä kännykkä ja sen unohtuminen kotiin: älykkyytemme laskee kerta heitolla, kun emme enää “muista” puhelinnumeroita.

Simulaatioiden esittämisen yhteydessä Kirsti toteaa, että nykyään toiminta on kovin action-keskeistä. Toiminnasta puuttuu kokonaan reflektio, joka on oleellista uuden oppimisen kannalta. Erityisesti kvartaalitaloudessa meillä on kovin vähän aikaa pysähtyä pohtimään mitä juuri teimme, mitä teimme väärin ja mitä voisimme tehdä vieläkin paremmin. Tulen itse todennäköisesti sivuamaan uudelleen tätä aihetta päivän päätöspaneelissa, sillä olen itse pohtinut tätä reflektion merkitystä laajentamalla David Kolbin kokemuksellisen oppimisen mallia sosiaaliseen kontekstiin.

Lopuksi Kirsti vielä muistuttaa, että tekstiviestit voisivat olla loistava opetuksen väline. Sen sijaan että pyydämme sulkemaan puhelimet, voisimmekin yrittää hyödyntää niiden mahdollisuuksia, sillä uusien välineiden mukanaan tuomat uudet sosiaaliset käytänteet ovat luonnollisia nuorille. Olen samaa mieltä ja lisäisin vielä, että Messengerillekin voisi olla opetuksellista käyttöä. Suurin osa nuorista käyttää jotakin lyhytviestintä.

Kirsti päättää esityksensä: “Koulutammeko opiskelijoita tulevaisuutta varten tänään käyttäen eilispäivän metodeja ja ajatuksia?”

Share and Enjoy:
  • services sprite Kirsti Lonka aamun avajaisluennossa
  • services sprite Kirsti Lonka aamun avajaisluennossa
  • services sprite Kirsti Lonka aamun avajaisluennossa
  • services sprite Kirsti Lonka aamun avajaisluennossa
  • services sprite Kirsti Lonka aamun avajaisluennossa

Tags:

  • Anne Vähäpassi

    Kuten Teemu Arinalle jo torstaina tuoreeltaan, blogiin voi tietenkin kirjoittaa esityksestäni, mitä haluaa! Blogien pointtihan lienee kirjoittaa, millaisia ajatuksia jokin juttu herättää, eikä niinkään referoida, mitä esiintyjä puhui.

    Kannustan siis kommentoimaan!

    Anne V.

  • nike free

    Kirsti päättää esityksensä: “Koulutammeko opiskelijoita tulevaisuutta varten tänään käyttäen eilispäivän metodeja ja ajatuksia?”